Kemudahan di Kembara Homestay

Wednesday, March 23, 2011

Resipi Laksa Johor

Ahad yang lepas aku dengan confidentnya masak laksa johor feberet suami..
So..kata suami aku merangkap tukang juri rasa laksa yang aku dah masak untuk dia dah rasa laksa johor...
Tapi tak kick lagi macam mak aku buat..
Kira komen yang positif lah tu kan? kan ? kan?
Biasalah tu 1st time masak benda alah ni..mesti ada terkurang mana-mana kan? kan? kan?
(tulah....dah tua baru nak cuba masak laksa...eh..tua ke aku?hahah)
Yang paling menyejukkan hati laksa yang aku buat habis...T_T
Aku sangat terharu SEBAB en.suami telah berbesar hati menghabiskan laksa johor saya...hihi


Jom kita tengok ape bahan-bahan dia..

BAHAN-BAHAN (untuk 2 orang makan)

5 ekor ikan kembung/selar (ikan tenggiri pon boleh)
1 biji bawang besar
2 biji bawang putih
2cm halia
2cm lengkuas
1 sudu besar udang kering
2 batang serai
3 keping asam keping
5 sudu cili boh
2 susu besar kerisik
semangkuk santan pekat
Garam secukup rasa
1 sudu besar rempah rahsia nenek aku (aku tak pasti nenek aku buat camne..tau-tau je nenek aku bagi yang telah siap di blend..kalau takde boleh gantikan ngan rempah kari...)
Minyak
1/2 bungkus spaghetti lidi  (cara rebus letak marjerin/atau minyak sikit dalam air...bila dah masak dan nak tos lalukan ngan air paip supaya ia tak lekat)
7 helai daun kari


CARA MEMBUATNYA

1.Rebus ikan...bila dah masak asingkan isi ngan tulang..amik isi aje...air stok ikan tu simpan sikit...
2.Blender bawang besar+bawang putih+halia+lengkuas+serai+udang kering+isi ikan
3.Tumis bahan-bahan yang dah diblender
4.Bila dah naik bau masukkan pulak cili boh+asam keping+rempah+kerisik
5.Bila dah naik minyak masukkan pulak santan+sedikit stok ikan...
6.Kacau sampai pekat
7.Masukkan daun kari



Laksa yang telah siap dimasak boleh dimakan bersama air perahan limau+sedikit sambal belaca+hirisan bawang+hirisan timun dan sebagainya...

Dah siap....:)




9 comments:

  1. amani join sekali x makan laksa?hehe..kite lagi suka laksa penang dari laksa johor..huhu..sbb selalu mkn laksa penang jer..laksa johor penah makan sekali jer. itu pon kakak ipar buatkan sebab dia org johor..hehe..

    ReplyDelete
  2. aaa.sedeynye..dh lame xmakan laksa johor..uhuk..heee.kena masuk dlm list ni..

    ReplyDelete
  3. @b.E.L.L.ehaha..amani kocik laie..tak tahan podeh...hehe...(ngetest ckp nogori :P) akak pon lagi suka laksa penang sebab makan laksa penang x menjemukan...pastu buat dia pon senang je..jom kita buat laksa penang mggu ni :)

    ReplyDelete
  4. pasni leh suh akak msk kat gemas lak kn...org gms nak try gak...huhu

    ReplyDelete
  5. Ye betol....nanti kat Gemas masak untuk satu family...baru la ramai juri profesional + juri amatur..heheh

    ReplyDelete
  6. @nyda hehe..boleh...tggu akak practice makes perfect sampai puas dulu kat johor :P

    ReplyDelete
  7. @nyda hehe..boleh...tggu akak practice makes perfect sampai puas dulu kat johor :P

    ReplyDelete
  8. @Shaiful yelah....rasanya tau dah sape yg paling bnyk komen..huhu

    ReplyDelete