Kemudahan di Kembara Homestay

Monday, November 29, 2010

Tengok Kelip-Kelip Sungai Lebam

Salam uols...
Korang dah breakfast ke?
Sebelum aku memulakan keje, aku nak share ngan korang pasal satu tempat menarik kat Bandar Penawar..
Semalam, aku dan husband plan nak makan kat luar..untuk celebrate anniversary kitorang yang pertama..
Alhamdulillah dah genap setahun...:-)
Paling terharu husband aku belikan kek coklat...
Tanx sayang...

Anniversary cake from my beloved husband..
So pas manghrib kitorang pon gerak kuar cari tempat makan..
Aku cadangkan kat husband pegi Restoran Bujang Seafood Firefly...
Restoran ni dibina terapung atas Sungai Lebam...
Selain menyajikan hidangan seafood yang sedap, ada lagi satu aktiviti istimewa yang ada kat sini...
Kat sini ada perkhidmatan untuk melihat kunang-kunang @ kelip-kelip@firefly..
Dah lama dah aku tak tengok kelip-kelip..
Last sekali aku tengok masa aku kecik dulu..
Tu pun pnah tengok dua kali...
Susah kan nak jumpe kelip-kelip zaman sekarang ni...
Korang penah jumpe kelip-kelip??
Aku kagum gile dengan kelip-kelip sebab serangga ni boleh kuarkan cahaya yang bergemerlapan..
Subhanallah...indahnya ciptaan Allah :-)

Firefly (pic from google)

So untuk melihat kelip-kelip di sepanjang Sungai Lebam ni kita kenalah naik boat..
Bayaran untuk naik boat RM5 je...tapi tu untuk pelancong tempatan..
Kalau pelancong asing RM20..
Bertuahnya jadi rakyat Malaysia.. :-)
Jadi lepas makan kitorang pon pegilah naik boat..
Bermulalah aktiviti menyusuri Sungai Lebam...
Memang gelap gelita babe hutan paya bakau...
Boat memang tak pasang lampu langsung..
Dan kitorng pon dilarang untuk pasang lampu handset dan menggunakan kamera...
Sebab kelip-kelip ni sangat sensitif dengan persekitaran...
Pastu kene dok senyap-senyap..xleh nak bising-bising...hehe

Sambil tengok kelip-kelip kitorang ditemani seorang budak comel yang sangat keletah..
Budak ni jadi pemandu pelancong boat tu..
Sepanjang perjalan dia dok pot pet pot pet pasal kelip-kelip..
Dia kata kelip-kelip ni jangka hayat dia dalam 15 hari je..
Excited gile bila budak tu letak kelip-kelip kat tapak tangan aku..
Dan kelip-kelip ni terpaksa aku terbangkan balik dalam perjalan balik ke restoran tu balik  (pulangkan balik) sebab nanti takut dia sesat tak dapat cari jalan pulang ke tempat asal..
Terbantutlah niat aku nak bawak balik kelip-kelip ke rumah..hihi

Kalau korang nak tau lebih lanjut pasal tempat ni korang bukak website Tourism Malaysia k...
Dalam perjalan ke Desaru tu boleh lah singgah ke tempat ni...
Kalau korang tak tau nak pegi aku boleh tunjukkan..hehe...

Ape lagi...jom cuti-cuti Malaysia... :-)

8 comments:

  1. wah...
    bes-bes...nnt akak nk p jugak la tgk firefly...

    ReplyDelete
  2. romantiknya....harap2 sempatla adik sampai kat desaru tu...teringin nak g sana tapi cuti xde..

    ReplyDelete
  3. wahhhh..sonoknye~ banyak ke kelip2 kat situ.. x boleh amik gambar eh.. x dapatlah kak raa tumpang tengok..kikiki

    ReplyDelete
  4. @IbuAniq
    boleh kak...kalau datang desaru jgn lupe roger sy ;-)

    ReplyDelete
  5. @HaNTwO
    ko poielah tahun depan...aku bawak ko..free of charge...sbb rm5 je..hahaha

    ReplyDelete
  6. @|| NaFiRaa ||
    kalau lah boleh guna kamera pon x nmpk jugak kak raa kalau tangkap gmbr...sbb gelap sangat...

    firefly ni sensitif dgn cahaya ngan bunyi..

    mehlah dtg sini :-)

    ReplyDelete
  7. fuhhh..bestnyer ader orang sambut camtu..hehe

    apik x pnah lg tgk kelip2 tu kak

    ReplyDelete